Työnohjauksesta on tullut merkittävä väylä sekä työyhteisöjen että työntekijöiden henkilökohtaiseen uudistumiseen. Se on yhä tärkeämpi työmuoto nykyisessä, monella tavoin uudelleen muotoutuvassa työelämässä. Työnohjaus tarjoaa aina mahdollisuuden ympäröivän todellisuuden jäsentämiseen ja siinä suunnistamiseen.
Organisaatiokokonaisuutta, sen osia ja suhteita avaavat keskustelut työnohjausryhmässä luovat yhteistä ymmärrystä, mikä on omiaan sujuvoittamaan yhteistyötä. Työnohjaus auttaa jokaista arvioimaan ja näkemään työtään ja sen merkitystä osana kokonaisuutta ja löytämään parhaat mahdolliset tavat vastata omasta toiminnastaan.
Työnohjaus siis tarkoittaa työhön, työrooliin, työyhteisöön ja organisaatioon liittyvien kysymysten, ajatusten, kokemusten ja tunteiden tarkastelua koulutetun työnohjaajan kanssa. Työnohjauksessa ohjattava saa tilaisuuden oman työnsä, toimintatapojensa ja yhteistyösuhteidensa tutkimiseen ja kehittämiseen.
Työnohjauksen peruskoulutuksen tarkoituksena on antaa osallistujille perustiedot ja -valmiudet yksilöiden, ryhmien ja työyhteisöjen sekä esihenkilöiden ja johdon työnohjaukseen.
Metanoia Instituutin Työnohjauksen peruskoulutus täyttää Suomen Työnohjaajat ry (STOry) antamat koulutussuositukset, joten koulutuksen suoritettuaan osallistujalla on oikeus toimia työnohjaajana.
Työnohjauksen peruskoulutus on suunniteltu sinulle, joka haluat kehittää ohjaustaitojasi tavoitteenasi työskennellä työnohjaajana. Se soveltuu myös kaikille johto- tai esihenkilötehtävissä oleville henkilöille, jotka haluavat lisätä organisaatioymmärrystään ja vuorovaikutustaitojaan.
Jakso 1 | 12.-13.9. 2025 /Työnohjaus ammatillisen kehittymisen palveluksessa.
-Mitä työnohjaus on? Miten se on kehittynyt historiallisesti?
-Kuinka työnohjaus edistää ammatillista kasvua ja identiteetin vahvistumista?
-Millaisiin eettisiin periaatteisiin työnohjaus perustuu?
Jakso 2 | 17.-18.10.2025 Kokonaisvaltainen ihmiskäsitys ja kokemuksellinen oppiminen.
-Millaisia ihmiskäsityksiä ja uskomuksia työyhteisöissä on ja mikä merkitys niillä on?
-Miten työnohjaajan oma viitekehys vaikuttaa ammatilliseen vuorovaikutukseen?
-Millainen merkitys työnohjaajan oppimis- ja ohjauskäsityksellä on henkilökohtaiselle oppimiselle?
-Miten kokemuksellinen oppiminen ja reflektio tukee oppimista?
Jakso 3 | 21.-22.11.2025 Ihmismielen rakenne ja toiminta
-Miten ihmisen mieli rakentuu ja toimii? Miten ihminen rakentaa suhteita ympäristöön?
-Miten eri tavoin voi ymmärtää suojautumismekanismeja vuorovaikutustilanteissa?
-Millainen merkitys tunteilla on tiedon tuojina?
Jakso 4 | 16.-17.1.2026 Ryhmädynamiikka ja -ilmiöt
-Mitä ryhmädynamiikka on? Mitä ryhmäilmiöt ovat? Miten ryhmät kehittyvät?
-Miten ryhmädynamiikan kanssa työskennellään? Millaisia strategioita työnohjaaja voi käyttää?
-Miten työnohjaaja kannattelee ryhmän yhteistyötä? Miten työnohjaaja voi hyödyntää ryhmädynamiikan osaamista työnohjauksessa?
Jaksot 5 | 13.-14.3.2026
Jakso 6 | 8.-9.5.2026 Työnohjaussuhde ja -prosessi
-Miten työnohjaussuhde ja -prosessi rakennetaan?
-Työnohjausprosessit yhdestä kerrasta pitkiin jatkumoihin.
-Työnohjaussuhteen kokonaisvaltainen analyysi.
Jakso 7 | 28.-29.8. 2026 Ammatillinen identiteetti ja voimaantuminen
-Miten ammatillinen identiteetti kehittyy ja vahvistuu?
-Mikä on työnohjaajan rooli asiakkaan ammatti-identiteetinsa rakentumisessa?
-Kuinka vahva ammatillinen identiteetti vaikuttaa toimijuuteen?
Jakso 8 | 2.-3.10.2026 Systeeminen työote työnohjauksessa
-Systeemisen ajattelun peruskäsitteet.
-Kuinka systeeminen ajattelu auttaa ymmärtämään asiakkaan työyhteisön dynamiikkaa?
-Millä tavoin organisaatio-systeemin ymmärtäminen voi lisätä sekä yksilön että organisaation toimijuutta?
-Kuinka systeemiajattelu edistää organisaation muutoskykyä /uudelleenorganisoitumista?
Jakso 9 | 27.-28.11.2026 Organisaatioiden kompleksisuus ja sen vaikutus työnohjaukseen
-Mitä kompleksisuus on? Miten sitä voi soveltaa yksilön elämänkenttään ja työyhteisön arkeen?
-Kuinka työnohjauksessa voi tunnistaa kompleksisuutta ja oppia työskentelemään sen kanssa?
-Kuinka työnohjaaja voi auttaa asiakasta säätelemään epävarmuutta ja monimutkaisuutta?
Jakso 10 | 29.-30.1.2027 Työnohjaaja yhteisön johtajuuden kannattelijana
-Johtajuuden tehtävät yhteisössä.
-Kuinka työnohjaaja voi vahvistaa johtajuutta yhteisössä?
-Kuinka johtajuuden analyysi hyödyntää sekä esihenkilöä että työyhteisöä?
Jakso 11 | Konfliktit ja jännitteet työyhteisöissä.
-Millaisia jännitteitä ja konflikteja työyhteisöihin syntyy? Juurisyyt.
-Miten työnohjaus voi auttaa säätelemään työyhteisön jännitteitä?
-Miten työnohjaaja voi auttaa käsittelemään konflikteja?
Jakso 12 | Työnohjauksellinen vuorovaikutus ja ajankohtaiset ilmiöt
-Millaisia rooleja työnohjaaja ottaa erilaisissa asiakastilanteissa?
-Työnohjaajan ja asiakkaan vuorovaikutus yllätyksellisissa tilanteissa.
-Sanat. Sanojen merkitys. Miten merkitykset syntyvät?
Jakso 13 | Työnohjaajan eettiset periaatteet ja dilemmat
-Millaisiin dilemmoihin työnohjaaja voi törmätä?
-Kuinka henkilökohtaiset arvot ohjaavat työnohjaajan toimintaa?
-Mitkä ovat eettisten valintojen vaikutukset?
-Työnohjaaja ristiriitaisten odotusten kohteena.
Jakso 14 | Työnohjausprosessin arviointi ja päättäminen
-Kuinka työnohjausta ja työnohjauksen prosessia arvioidaan?
-Mitä huomioitavaa liittyy työnohjausprosessin päättämiseen?
-Kuinka työnohjaaja voi reflektoida omaa työtä prosessin lopussa?
-Opiskelijoiden lopputöiden esitykset.
-Todistukset.
Jakso 15 / Työnohjauksen erityiskysymykset Ja koulutuksen päättäminen.
Ohjelmaan valituilla työskentelytavoilla tähdätään sekä teoreettisen osaamisen kartuttamiseen että käytännön menetelmien harjaannuttamiseen. Ohjelmassa työskennellään tavoitteesta riippuen koko ryhmässä, eri kokoonpanoissa ja itsenäisesti.
Työskentelymuodot:
Kouluksen hinta on 6 300 € + alv 25,5 %. Se voidaan laskuttaa useassa erässä, tarvittaessa myös kerran kuukaudessa 2 vuoden aikana. Hinta sisältää opetuksen lähiopetuspäivinä, opiskelumateriaalit, verkkotyöskentelyn oppimisalustalla sekä tarvittaessa opetukseen liittyvän henkilökohtaisen ohjauksen. Osallistuja maksaa koulutusjaksojen 5 ja 6 liittyvän internaattiluonteisen Tavistock-seminaarin täysihoidon kustannukset koulutushinnan lisäksi. Tarkempia tietoja täysihoidon hinnasta saamme syksyllä 2024.
Koulutus toteutetaan lähiopetuksena Helsingissä ja 1-2 jaksoa etätyöskentelynä.
Marianne Tensing (LitM) työnohjaaja STORY, organisaatioanalyytikko ja -konsultti FINOD. TRO.
Marianne toimii tällä hetkellä päätoimisena työnohjaajana ja työnohjaajien kouluttajana. Hän on kartuttanut ammattitaitoaan vuodesta 2003 lukuisissa ohjausprosesseissa eri toimialoilla. Metanoia Instituutissa Marianne on toiminut työnohjaajien kouluttajana vuodesta 2011. Tällä hetkellä hänen kiinnostuksensa kohdistuu työnohjauksen organisaatioanalyyttiseen orientaatioon, joka linkittää yhteen yksilön kokemuksellisen diskurssin ja työorganisaation kompleksisen todellisuuden. Oman jatkuvan ammatillisen identiteetin kehittymisen kannalta Marianne arvostaa Metanoia Instituutin kollegayhteisöä ja ammatillisia verkostoja, joista keskeisimpiä ovat FINOD, STOry, OPUS, Il Nodo ja TIHR.
Atso Juote (KM) työnohjaaja STORY, organisaatioanalyytikko ja -konsultti FINOD, tutkija.
Atsolla on 20 vuoden kokemus työnohjaajana, konsulttina ja kouluttajana toimimisesta. Työnohjaajana ja konsulttina hän on tehnyt töitä niin johtoryhmien, työryhmienkin kuin yksittäisten esimiesten ja työntekijöiden kanssa. Työnohjaajana Atso on kiinnostunut ihmisen mielestä ja sen kytköksistä ihmisten välisiin suhteisiin ja dynamiikkaan. Ryhmiin ja organisoitumiseen liittyvät ilmiöt ovat Atson työn ytimessä. Organisaatioanalyyttinen ajattelu merkitsee hänelle kykyä tarkastella yksilöä ja yhteisöjä monien eri organisaatioteorioiden valossa. Arviointitutkijana Atso on kirjoittanut yli 40 artikkelia ja raporttia työyhteisöjen kehittämisestä ja muutostilanteista. Atso Juote toimii aktiivisesti kansainvälisessä ryhmädynaamisessa liikkeessä ja hänellä on laajat kansainväliset kontaktit.
Riitta Ylikomi (PsM) on psykologi, työnohjaaja STORY, psykoterapeutti (VET), kouluttajapsykoterapeutti (psykoanalyyttinen ja traumapsykologinen viitekehys)
Riitta on toiminut 20 vuotta kehittämistehtävissä mm. sote-alan järjestöjen moniammatillisissa tiimeissä. Koulutus, konsultaatio ja työnohjaus ovat kuuluneet hänen tehtäviinsä läpi vuosien. Nykyään Riitta toimii päätoimisena työnohjaajana. Organisaatioanalyyttinen viitekehys inspiroi häntä pohtimaan yhteyksiä yksilön kokemuksen, ryhmien ja organisaatioiden toiminnan sekä yhteiskunnallisten ilmiöiden välillä. Riitan erityinen kiinnostuksen kohde on eläytymis- ja empatiakyvyn merkitys työn prosesseissa. Tampereen yliopiston väitöskirjatutkijana hän osallistuu turvapaikkapuhuttelun vuorovaikutuksen ja käytänteiden monitieteiseen analyysiin.
Risto Puutio (PsT, MSc, TRO) on organisaatioanalyytikko, työ- ja organisaatioiden erikoispsykologi, työnohjaaja (STORY), tutkija ja tietokirjailija. Hänen intohimonsa on ymmärtää ihmisten välisen organisoitumisen, luovan työskentelyn ja yhteistyön ehtoja. Risto haluaa edistää organisaatioiden systeemidynamiikan tuntemusta ja organisaatiohin kätkeytyvien potentiaalien tunnistamista.
Jukka-Pekka Heikkilä (PsM, MSc) toimii organisaatiokonsulttien ja -kehittäjien työnohjaajana (STORY). Hän on erikoistunut soveltamaan kompleksuusajattelun tarjoamia mahdollisuuksia jatkuvasti muuttuvien organisaatioiden kehittymishaasteisiin.
Koulutusohjelmaan haetaan sähköisellä lomakkeella, jonka jälkeen haastattelemme kaikki osallistujat. Edellytämme osallistumista koko ohjelmaan.
Ilmoittautuminen 25.1.2025 mennessä, sen jälkeen tulleista peruutuksista veloitamme 50 % osallistumismaksusta. Järjestäjä pidättää oikeuden kurssia koskeviin muutoksiin. Varaamme oikeuden koulutusohjelman päivämäärien muutoksiin.
Huom! Koulutusohjelman aikana opiskelijat saavat alennuksen Metanoian muista seminaareista, tapahtumista ja konferensseista.
Lisätietoja:
Marianne Tensing, puh. 0442986977 (marianne.tensing@metanoiainstituutti.fi)
Atso Juote puh 0405263425 (atso.juote@metanoiainstituutti.fi)